Select Page

Deu parelles de joves de la Garrotxa participaran de la 10a edició del Projecte Rossinyol, que impulsa la Universitat de Girona juntament amb el Servei de Joventut del Consell Comarcal. És un projecte de mentoria per la inclusió social que busca la interacció entre estudiants universitaris i alumnes d’educació secundària d’origen estranger.

Aquest dissabte 21 de novembre, el Consell Comarcal de la Garrotxa ha acollit l’acte de presentació del Projecte Rossinyol durant el qual s’han conegut les parelles formades per estudiants de diferents facultats de la Universitat de Girona i alumnes de secundària d’origen estranger de 3 centres educatius d’Olot: l’Escola Pia, INS la Garrotxa i INS Montsacopa. A l’acte, a més del participants, han assistit les seves famílies, les quals donen suport i valoren molt positivament aquesta iniciativa.

A partir d’ara, un cop a la setmana, les parelles es reuniran (durant tres hores) per realitzar activitats i sortides que els permetrà conèixer millor l’entorn i la llengua. Durant el programa, que s’allargarà fins el mes de maig, els universitaris hauran d’acompanyar els estudiants de secundària amb l’objectiu d’accelerar el seu procés d’integració. L’objectiu del projecte és que els mentors es converteixen en el referent dels alumnes de secundària tot compartint activitats de lleure que els estimulin i els donin accés a àmbits als quals no accedeixen normalment. Paral·lelament, els universitaris, que reben una formació especialitzada per participar del Projecte Rossinyol, obtenen crèdits a canvi del seu compromís i dedicació a aquesta iniciativa que aporta a les parelles la possibilitat d’enriquir-se personalment amb el coneixement d’altres cultures i realitats. La consellera d’Educació i Joventut, Mar Roca, ha destacat els beneficis que el Projecte Rossinyol aporta tant a la societat com a les persones, doncs participants d’edicions anteriors encara recorden el seu pas pel Projecte Rossinyol com una experiència molt enriquidora, i fins i tot alumnes que han estat mentorats, ara prenen el paper de mentors, com en el cas de la Fàtima Camara, estudiant d’Administració i Direcció d’Empreses.

Olot va ser el primer municipi on va començar el Projecte Rossinyol. El curs 2006-07, la Universitat de Girona va posar en marxa a la capital de la Garrotxa una prova pilot d’aquest programa que, aquest curs compta amb 123 parelles de mentors i mentorats a dotze poblacions de les comarques gironines, entre elles Olot. El coordinador d’aquest programa, Jordi Feu, ha explicat que aquest projecte té un valor especialment important en una societat com l’actual. Posar en contacte joves de diferents edats i crear vincles socials, culturals i lingüístics és treballar efectivament per una millor cohesió social. El coordinador del programa també ha agraït a tots els que fan possible l’èxit d’aquest projecte, i especialment a les famílies dels mentorats, que han cregut en la proposta i en els valors que els estudiants universitaris poden transmetre als seus fills.

El Projecte Rossinyol té les seves arrels a Israel on, a mitjans dels anys setanta, s’estableix un programa nacional de tutoria per a escolars en situacions desafavorides anomenat Perach project. En la mateixa línia, a l’any 1998, la Universitat de Malmö (Suècia) va adaptar a les característiques de la ciutat aquest projecte que va batejar amb el nom de Näktergalen (“Rossinyol”, Nightingale en anglès). El rossinyol és la mascota de Malmö i simbolitza “un ocell petit que canta meravellosament quan se sent segur”. D’aquest projecte va sorgir el projecte europeu Nightingale en el que participen universitats i escoles d’arreu d’Europa, com la Universitat de Girona.

Foto_ProjecteRossinyol2015_1