Select Page
  • El servei VOLTA Garrotxa es posa a partir d’avui a disposició de consumidors que busquen proximitat en la compra i de petits productors que volen augmentar vendes i reduir costos logístics
  • La solució tecnològica en què es basa el projecte va guanyar un premi extraordinari patrocinat per l’ACM i l’Associació de Micropobles de Catalunya en la 6a edició del concurs impulsat per Polítiques Digitals
  • La iniciativa compta amb la promoció local d’ADRINOC, Turisme Garrotxa, Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, Fet al Parc i Cuina Volcànica, i la col·laboració del Consell Comarcal de la Garrotxa

La Garrotxa estrena avui el servei VOLTA Garrotxa, un projecte de venda en línia a través de la plataforma de logística circular compartida VOLTA, que, durant un període inicial de sis mesos, permetrà vincular i beneficiar tant els consumidors locals que busquen proximitat en les seves compres com els petits productors i establiments de la comarca que volen augmentar vendes i reduir costos logístics.

La iniciativa, que ha estat presentada avui a la Sala de Plens del Consell Comarcal de la Garrotxa, a Olot, és una prova pilot impulsada pel Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori en el marc de l’estratègia SmartCatalonia, juntament amb l’Associació Catalana de Municipis (ACM), l’Associació de Micropobles de Catalunya, l’Associació d’Iniciatives Rurals de Catalunya (ARCA) i l’Associació per al Desenvolupament Rural Integral de la zona Nord-Oriental de Catalunya (ADRINOC). A més, compta amb la col·laboració del Consell Comarcal de la Garrotxa i la implicació dels agents locals Turisme Garrotxa, Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, Fet al Parc i Cuina Volcànica.

Solució digital al servei de consumidors i productors

La plataforma VOLTA, accessible des de www.volta.cat, actua, d’una banda, al servei dels consumidors que busquen productes de proximitat i de qualitat, així com facilitant una compra agregada de diferents productors. D’altra banda, la solució també aconsegueix beneficis per als productors, ja que els permet augmentar les vendes i reduir els costos logístics. A més, gràcies a la tecnologia 4.0, una logística circular compartida i els establiments com a punts de recollida, el projecte fa possible un consum més responsable i respectuós amb el medi ambient.

En aquesta fase inicial, el projecte compta amb 10 productors locals (explotacions agrícoles i ramaderes que compten amb el distintiu de Fet al Parc) i 7 punts de recollida adherits (principalment, establiments i restaurants del col·lectiu Cuina Volcànica), però s’hi aniran afegint més productes, productors i establiments de forma gradual.

El consumidor pot fer la compra de productes dels diferents productors adherits al projecte, setmanalment i de forma agregada, fins al dimecres de cada setmana, així com escollir un punt de recollida local. Se seguirà una ruta logística de distribució optimitzada (la VOLTA), que recollirà les comandes als productors i les repartirà als punts d’entrega, on el consumidor podrà recollir la compra entre divendres a la tarda i dissabte.

Productors i punts d’entrega amb distintiu de proximitat

A l’aplicació VOLTA, quan la persona consumidora escull el producte disposa de tota la informació sobre el seu productor, per poder-ne conèixer l’origen i la proximitat, i  també sobre els punts d’entrega.

En aquest sentit, els productors de Fet al Parc són agricultors i ramaders compromesos amb la conservació del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa. Comparteixen una manera de treballar que combina el desenvolupament de la seva activitat, majoritàriament dins del Parc Natural, amb el manteniment dels espais agraris i la seva bona gestió ambiental.

Per la seva banda, els restaurants del col·lectiu Cuina Volcànica han consolidat una cuina basada en els usos gastronòmics més arrelats a la comarca i utilitzen en les seves elaboracions productes conreats, criats i elaborats de forma artesanal a la Garrotxa.

Sobre l’SmartCatalonia Challenge

L’SmartCatalonia Challenge és el concurs d’innovació oberta promogut pel Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori en el marc de l’estratègia SmartCatalonia per incentivar les pimes i startups tecnològiques a crear solucions que donin resposta als reptes que plantegen municipis i entitats del país.

En la seva 6a edició, dedicada a la transformació digital del medi rural, ARCA va plantejar els reptes a què havien de donar resposta les empreses participants, entre ells el d’afavorir la venda de productes agroalimentaris locals, artesans i de qualitat dels petits productors catalans.

La solució tecnològica VOLTA, que dona resposta a aquest repte, va obtenir el premi extraordinari patrocinat per l’ACM i l’Associació de Micropobles de Catalunya, dotat amb 8.000 euros i l’oportunitat de fer una prova pilot sobre el terreny amb aquestes entitats del món local, que s’ha concretat en el projecte presentat avui a Olot.