L’Oficina de Consum de la Garrotxa ha gestionat 778 reclamacions (un 18,4% més que el 2021) , 2455 consultes i 17 queixes. Les reclamacions tancades s’han resolt amb un acord satisfactori del 69%.

Per municipis, Olot és el municipi de residència de la majoria de persones que interposen una reclamació. en total, 530 durant l’any 2022. El municipi que es troba en segon lloc és la Vall d’en Bas amb 34 reclamacions seguit de  sant Joan les Fonts i santa Pau amb 28 i 23 respectivament. La resta queda repartit entre els 21 municipis de la comarca.

En quant a les temàtiques de les reclamacions, els subministrament bàsics, amb 299 reclamacions és el sector més reclamat. Dins aquest, els serveis de llum té 191 reclamacions i el tema de la incorporació del topall del gas va estar un tema molt reclamat.. Els serveis de gas van tenir 98 reclamacions i com a casuística important d’aquestes van ésser la no lectura dels comptadors per part de les empreses distribuïdores. Finalment els serveis d’aigua, van tenir 10 reclamacions i a destacar en aquestes, el tractament d’algunes fuites. Cal sumar-hi aquí la gran quantitat de consultes generades sobre aquests temes.

El segon àmbit amb més reclamacions ha estat el dels serveis de telecomunicacions, amb 121 reclamacions i la casuística derivada de les contractacions poc clares, que generes després problemes de facturació diversos.

L’adquisició de productes i serveis, ocupa el tercer lloc, amb 106 reclamacions. Augmenten les reclamacions dels conflictes derivats de la compra per internet (manca d’entregues, incompliment de terminis, productes defectuosos, etc…).

Els serveis generals de consum, amb 101 reclamacions, és el quart sector més reclamant. Aquest inclou serveis immobiliaris, serveis de manteniment a la llar, serveis de reparació de vehicles… amb conflictes per interpretació de contractes, incompliment de garanties, cobraments indeguts…. 

Els serveis financers, amb 76 reclamacions i el servei de transport de passatgers, amb 65 reclamacions, completen el número de reclamacions gestionades durant l’any 2022 de  l’Oficina de Consum de la Garrotxa.

Finalment el sector del transport ha tingut 65 reclamacions i la restauració 10.

Un any més, l’Oficina de Consum de la Garrotxa és percebuda per la població de la Garrotxa com a punt de referència per donar suport, assessorament i gestionar tràmits per a les persones consumidores de la comarca. A més, l’Oficina de Consum, a part de resoldre queixes, reclamacions i denúncies, actua com a servei preventiu a través del grup de consum de la Garrotxa, la Junta Arbitral de Consum, el servei d’informació i formació al consumidor emprant tots els canals al seu abast per fer arribar a la ciutadania tota la informació necessària per evitar la vulneració dels seus drets.

L’Oficina de Consum de la Garrotxa dedica una atenció especial als col·lectius més vulnerables en les relacions de consum, com són les persones grans, malaltes, amb discapacitats, els infants, adolescents o qualsevol col·lectiu o persona que per qualsevol circumstància, es trobi en una situació d’indefensió. És per assolir aquest objectiu que, a més de tenir una presència constant als mitjans de comunicació local amb la Consulta del mes, treballen conjuntament amb tots els ajuntaments de la comarca, amb el cos de Mossos d’Esquadra i la Policia Municipal d’Olot. S’ha teixit una xarxa d’agents de consum que, cada cop més, permet detectar situacions que poden vulnerar els drets dels consumidors i informar amb rapidesa i donar la veu d’alerta.

Finalment, en relació a la difusió i foment de l’arbitratge de Consum, l’Oficina ha treballat durant 2022 en l’adhesió de 52 establiments de botigues d’animals, veterinaris i perruqueria canina, llibreries, botigues de mobles i electrodomèstics, òptiques i audiòfons de la comarca. D’aquests s’han adherit al procediment arbitral, la llibreria de Pekin d’Olot i Preven Control. En aquests moments a  la Garrotxa hi ha 260 establiments adherits.

Durant aquest 2022 s’ha continuat amb la divulgació del procediment a seguir per reclamar les despeses de constitució d’hipoteca i els documents a adjuntar per fer aquestes reclamació i com fer-los arribar a les entitats bancàries.

La Consulta del mes s’ha continuat difonent a través de Ràdio Olot, la Comarca i anuncis a Olot Televisió, a les xarxes socials… Alguns dels temes publicats han estat: cobraments per les gestions bancàries, com pagar menys de llum i gas, el topall del gas, canvis de companyies enganyosos, pagament en efectiu…

Actuacions preventives quan apareixen estafes a la comarca

En el 2022, van arribar a l’oficina de consum, dos models d’estafa:

1. fraus a usuaris de Vinted (amb enganys feien sortir als usuaris de l’aplicació i els feien càrrecs indeguts a la les targetes).

2. estafes a joves quan volien invertir en criptomònades (les víctimes eren dirigides a falsos intermediaris)

En ambdós casos, es va actuar conjuntament amb els mossos d’esquadra, fent publicacions en les xarxes en les quals es mou la gent jove: Instagram i Tik Tok.