BannerEl Consell Comarcal de la Garrotxa, a través de la Fundació Garrotxa Líder, ha dissenyat dues eines on-line perquè les empreses del territori puguin iniciar un procés d’autoimplantació de polítiques de Responsabilitat Social Empresarial en el sí de la seva activitat. Aquesta metodologia, que també es difondrà a les organitzacions del Département des Pyrénées-Orientales (França), ha estat desenvolupada a través del projecte “Empreses Sostenibles, Territoris Durables”, finançat per la Generalitat a través dels ajuts de l’Eurodistricte al desenvolupament de projectes de cooperació a l’Espai Català Transfronterer.

La metodologia d’autoimplantació de polítiques de RSE, que es pot descarregar des de la pàgina web www.garrotxalider.com, consta de dues eines bàsiques: d’una autodiagnosi de RSE i d’una guia pràctica que ajuda i orienta les empreses a adoptar accions de millora. La primera, permet a les organitzacions poder-se avaluar de manera senzilla (amb una escala del 0 al 3) i sense necessitat d’un acompanyament extern, el seu grau de Responsabilitat Social Empresarial d’acord amb els seus impactes econòmics, ambiental i socials més rellevants.

L’eina d’autodiagnosi no fixa ni llindars màxims ni mínims a assolir, sinó que ofereix una fotografia en temps real de quina és la situació de l’organització en relació als àmbits de gestió definits. Aquesta anàlisi, que requereix veracitat i transparència per part de l’empresa, situa la posició de sortida de l’organització i dóna pautes per fixar objectius de millora a mig termini. La diagnosi és una fase important del procés de gestió de la RSE perquè, més enllà de permetre identificar riscos i oportunitats, permet que els responsables de l’activitat econòmica prenguin consciencia dels comportaments responsables que ja tenen assumits i facilita la seva posada en valor. De fet, els resultats de la diagnosi poden constituir una potent eina de comunicació per a l’empresa.

La guia pràctica, per la seva banda, ajuda a les organitzacions a adoptar mesures correctores a les problemàtiques concretes detectades a la diagnosi. Aquest document inclou diferents propostes d’acció de millora i bones pràctiques, lligades als àmbits de la gestió empresarial responsable: econòmic, ambiental i social. També conté una relació d’enllaços d’interès per aprofundir més en el camp de la RSE.

A més de romandre disponible al web www.garrotxalider.com, la metodologia s’enviarà també personalment a totes les empreses de la comarca, per animar-les a millorar la seva gestió en termes de responsabilitat social empresarial i contribuir, d’aquesta manera, a garantir un desenvolupament sostenible i equilibrat de la Garrotxa. Les empreses que requereixin un assessorament més personalitzat podran contactar també amb el personal tècnic de la Fundació Garrotxa Líder, entitat de l’agència de promoció Garrotxa Desenvolupament especialitzada en processos de gestió responsable a les empreses.

SONY DSC

Aquesta nova eina responsabilitat social s’ha presentat aquest dimarts 16 de desembre a les jornades “L’ecoturisme i la responsabilitat social: l’estratègia de la Garrotxa. I la teva?” que han tingut lloc a la sala d’actes de l’Hospici d’Olot. Durant l’acte, s’han entregat les noves acreditacions amb la marca Gestió Sostenible Garrotxa i Collsacabra. Un total de tres empreses (Turisme rural La Rectoria de Sant Miquel de Pineda; el restaurant El B-Crek i La Quinta Justa han obtingut per primera vegada l’acreditació de la marca Gestió Sostenible Garrotxa i Collsacabra ja que, per primera vegada, han publicat la memòria de sostenibilitat segons el Codi de Gestió Sostenible. Sis organitzacions més (Càmping La Fageda; Serrat Agrocuina Vall Bas Menja’m; l’Hostal Sant Bernat; La Fageda; el Cercle de Cultura Tradicional i Popular Marboleny i ADRI-NOC han renovat la marca per dos anys més.

La marca Gestió Sostenible Garrotxa i Collsacabra s’atorga a les organitzacions de la Garrotxa i el Collsacabra, que incorporen en la seva gestió quotidiana el compromís amb el territori i els valors de respecte pel medi ambient i les persones. Aquesta etiqueta reconeix una manera de treballar compatible amb el desenvolupament sostenible i equilibrat de la comarca, una manera de treballar que vetlla pel foment de la seva economia autòctona, per la innovació, per la cooperació i la solidaritat, per la valorització i la preservació del seu paisatge, pel foment de la seva identitat sociocultural  i per la  cohesió social i la millora de la qualitat de vida dels seus habitants.

Aquest any també s’ha volgut fer un reconeixement a les empreses que van obtenir la marca o la van renovar l’any 2013 i que han publicat una nova memòria de sostenibilitat durant l’any 2014: Emili Plantalech; Comercial Morera; Consorci de Medi Ambient i Salut Pública de la Garrotxa SIGMA, l’Associació Turisme Garrotxa; Avenc de Tavertet; Suara Cooperativa; Tosca Serveis Ambientals d’Educació i Turisme; Educ’art Serveis Educatius i Culturals; Mas Les Comelles i Mas Gircós.