Es tracta d’un programa de foment de la mentoria per una societat inclusiva

Deu parelles de joves de la Garrotxa participaran en la que és ja l’11a edició del Projecte Rossinyol, que impulsa la Universitat de Girona juntament amb el Servei de Joventut del Consell Comarcal. És un projecte de mentoria per la inclusió social que busca la interacció entre estudiants universitaris i alumnes d’educació secundària d’origen estranger.

Aquest dissabte 19 de novembre, el Consell Comarcal de la Garrotxa ha acollit l’acte de presentació del Projecte Rossinyol durant el qual s’han conegut les parelles formades per estudiants de diferents facultats de la Universitat de Girona i alumnes de secundària d’origen estranger de 5 centres educatius d’Olot: l’Escola Pia, INS la Garrotxa, INS Montsacopa, El Petit Plançó i el Cor de Maria. Les famílies dels participants també han volgut estar presents en aquest acte on, per primera vegada, mentors i mentorats es troben i comencen a planificar les activitats que duran a terme al llarg del curs (de novembre a maig). A més, el Servei de Català d’Olot – la Garrotxa també ha estat present en aquest acte, explicant als participants que durant el curs gaudiran dels avantatges que ofereix el programa Voluntariat per la llengua (VxL)

A partir d’ara, una cop a la setmana, les parelles es reuniran (durant tres hores aproximadament) per realitzar activitats i sortides que els hi permetran conèixer diferents espais de ciutats com Olot, àmbits de lleure i producció cultural, etc, per així afavorir el seu desenvolupament i consolidar la seva integració social, cultural i lingüística. Durant el programa, els universitaris hauran d’acompanyar els estudiants de secundària i proporcionar nous coneixements i crear un intercanvi d’experiències positiu. L’objectiu del projecte és que els mentors es converteixen en el referent dels alumnes de secundària tot compartint activitats de lleure que els estimulin i els donin accés a àmbits amb els que no estan tan familiaritzats. Paral·lelament, els universitaris, que reben una formació especialitzada per participar del Projecte Rossinyol, obtenen crèdits a canvi del seu compromís i dedicació a aquesta iniciativa que aporta a les parelles la possibilitat d’enriquir-se personalment amb el coneixement d’altres cultures i realitats. “Es tracta d’un projecte amb un alt grau de compromís entre els joves” ha subratllat la consellera d’Educació i Joventut, Mar Roca, que ha afegit que “els resultats són molt positius, tant pels joves participants com per la pròpia societat, doncs amb programes amb aquest esperit fomenten la cohesió social”.

Olot va ser el primer municipi on va començar el Projecte Rossinyol. El curs 2006-07, la Universitat de Girona va posar en marxa a la capital de la Garrotxa una prova pilot d’aquest programa. Segons Jordi Feu, coordinador del Projecte Rossinyol a la Universitat de Girona “Un programa d’aquestes característiques estableix vincles que en moltes ocasions van més enllà del curs. Es creen relacions duradores que aporten una sèrie de valors que acompanyaran als participants al llarg de la seva viEl Projecte Rossinyol té les seves arrels a Israel on, a mitjans dels anys setanta, s’estableix un programa nacional de tutoria per a escolars en situacions desafavorides anomenat Perach project. En la mateixa línia, a l’any 1998, la Universitat de Malmö (Suècia) va adaptar a les característiques de la ciutat aquest projecte que va batejar amb el nom de Näktergalen (“Rossinyol”, Nightingale en anglès). El rossinyol és la mascota de Malmö i simbolitza “un ocell petit que canta meravellosament quan se sent segur”. D’aquest projecte va sorgir el projecte europeu Nightingale en el que participen universitats i escoles d’arreu d’Europa, com la Universitat de Girona.

SONY DSC

Participants en el Projecte Rossinyol 2016/2017